انسان شناسي سايکولوژيست ها (12): ويکتور فرانکل


فرانكل تحت تأثير مباني فلسفه وجودي، اصالت را به وجود انسان داده و معتقد است ماهيت هر انساني به دست خودش ساخته مي‌شود. انسان همانند اشياي ديگر نيست كه هيچ اختياري از خود نداشته باشد، بلكه ويژگي‌ها و توانايي‌هايي دارد كه مي‌تواند جوهره وجودي خويش را با وجود تمام محدوديت‌هاي محيطي و موهبتي شكل دهد.


تصويري كه فرانكل از ماهيت انسان ارائه مي‌دهد تصويري است سه بعدي. او برخلاف روان‌شناسان ديگر كه وجود انسان را متشكل از دو بعد بدن و روان مي‌دانند، معتقد است انسان را بايد در سه بعد جسم، روان و روح مطالعه كرد. وي متأثر از فرهنگ پوزيتويستي عصر خود كه «روان» را بر اساس معيارهاي تجربي بررسي مي‌كنند، ابتدا انسان را به دو بخش جسماني و غير جسماني و سپس بخش جسماني را به دو بعد بدني (تني) و رواني تقسيم مي‌كند و بخش غير جسماني را «روح» مي‌نامد. از اين منظر، انسانيت انسان، حول محور هسته‌اي به نام «روح» بنا شده كه روكشي رواني ـ فيزيكي (رواني ـ تني) دارد (انسان در جستجوي معناي غايي، ترجمه احمد صبوري و عباس شميم، ص26)




پ.ن:


فرانکل قائل به فطرت و خلقت اوليه انسان نيست و با پذيرش وجودگرايي (اگزيستانسياليسم) دين را نفي نموده است. همچنين، وي با رد يکپارچه بودن وجود انسان، قائل به ماهيت سه گانه براي او است و آلوده به شرک انسان شناختي است (تثليث جسم، روان، روح).


 


تثليث فرانکل


انسان شناسي تثيليثي فرانکل (تلقي سه بخشي از انسان - ديني، جسمي، رواني)


 


تثليث فرانکل (تثليث انسان شناختي و سه پاره دانستن انسان)


تثليث فرانکل (تثليث انسان شناختي و سه پاره دانستن انسان)


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : انسان ,جسماني ,وجود ,فرانکل ,رواني ,ماهيت ,انسان شناختي ,وجود انسان ,شناسي سايکولوژيست ,انسان شناسي ,انسان شناسي سايکولوژيست
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

چگونه بهترین برند تشک را تشخیص بدهیم محیط زیست دنیای برق Constance i idea گلد ممبر Jonathan سایت بوقلمون بیوتی